رئیس کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گفت:بر اساس طرح جدید، لایحه بودجه صرفاً متشکل از جداول درآمدی و هزینه‌ای خواهد بود و احکام و تبصره‌ها باید جداگانه در قالب لوایح مستقل به مجلس ارائه شوند. این موضوع باعث می‌شود ماهیت اصلی بودجه که همان اعداد و ارقام درآمد و هزینه است، با دقت بیشتری بررسی شود. برای مثال دولت ممکن است درآمد بخشی را ۱۰۰ واحد برآورد کند، اما مجلس رقم ۱۱۰ واحد را منطقی بداند؛ بنابراین تمرکز بر جداول موجب می‌شود نمایندگان بهتر بتوانند وظیفه خود را انجام دهند.

محمد مهدی مفتح

محمدمهدی مفتح در گفت و گو با خبرنگار خانه ملت، با اشاره به تصویب طرح اصلاح ماده ۱۸۲ آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: این اصلاحیه با هدف تمرکز بر جداول بودجه و حذف احکام و تبصره‌ها از لایحه بودجه انجام شد تا فرصت رسیدگی مجلس به اعداد و ارقام درآمدی و هزینه‌ای بیشتر شود.

نماینده مردم «تویسرکان» در مجلس تصریح کرد: در روش قبلی دولت در دو مرحله بودجه را به مجلس تقدیم می‌کرد؛ ابتدا احکام و تبصره‌ها و پس از بررسی و ابلاغ آن، جداول به مجلس ارائه می‌شد. در نتیجه مجلس از ۱۵ آبان تا پایان سال درگیر بررسی بودجه بود. این در حالی است که بسیاری از احکام، ماهیتاً مواد قانونی هستند که دولت می‌تواند در طول سال به صورت مستقل و از مسیر مجلس پیگیری کند و ضرورتی ندارد همزمان با بودجه مطرح شوند.

رئیس کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی افزود: بر اساس طرح جدید، لایحه بودجه صرفاً متشکل از جداول درآمدی و هزینه‌ای خواهد بود و احکام و تبصره‌ها باید جداگانه در قالب لوایح مستقل به مجلس ارائه شوند. این موضوع باعث می‌شود ماهیت اصلی بودجه که همان اعداد و ارقام درآمد و هزینه است، با دقت بیشتری بررسی شود. برای مثال دولت ممکن است درآمد بخشی را ۱۰۰ واحد برآورد کند، اما مجلس رقم ۱۱۰ واحد را منطقی بداند؛ بنابراین تمرکز بر جداول موجب می‌شود نمایندگان بهتر بتوانند وظیفه خود را انجام دهند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به تغییر شیوه رسیدگی به جداول بودجه ادامه داد: همچنین در سنوات قبل به غیر از دوسال اخیر،رسیدگی دقیقی به جداول صورت نمی گرفت و جداول در صحن رسیدگی نمی شد البته به عنوان مصوبه مطرح می شد و این یک نقصی بود که ما به بودجه داشتیم و به این ترتیب این نقص برطرف شد.

وی با اشاره به شکل ارائه جداول بودجه در قالب طرح مصوب مذکور، بیان کرد: ارائه جداول نیز جزئیاتی دارد که شکل ارائه آن باید به نحوی باشد که مجلس نیز به آن دقت بیشتری داشته باشد؛ به عنوان مثال یکی از خلاهایی که داشتیم این بود که ما قانون تصویب می کردیم اما انعکاسی در بودجه نداشت و دولت رقم و عددی برای آن در بودجه در نظر نمی‌گرفت.در این طرح که به تصویب مجلس رسید، ما دولت را ملزم کردیم جدولی از احکامی را که طی 5 سال گذشته مجلس تصویب کرده و  دولت رقمی برای آن در بودجه نگذاشته  را به مجلس ارائه دهد که نمایندگان در زمان بررسی بودجه با در نظر گرفتن آن جدول،مصوبات قبلی را به یاد آورده و اگر آن موارد، قانون مهمی بود، عددی برای آن در جدول بگنجانند. بنابراین دولت ملزم است جدولی شامل قوانین مصوب پنج سال گذشته که برای آن‌ها در بودجه رقم‌گذاری نشده است، تهیه و همراه با لایحه بودجه به مجلس ارائه کند تا نمایندگان در زمان بررسی بودجه به این قوانین توجه کنند و در صورت ضرورت برای آن‌ها اعتبار پیش‌بینی شود.

رئیس کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس درباره مزایای جانبی این اصلاحیه گفت: پیش‌تر فرآیند تقدیم بودجه از ۱۵ آبان آغاز می‌شد، اما اکنون به اول دی‌ماه موکول شده است که دست‌کم یک ماه و نیم از فرصت نمایندگان آزادتر می‌شود تا به بررسی دیگر موضوعات بپردازند و بررسی‌ها بودجه با دقت بیشتر و زمان کمتر صورت می‌گیرد./

پایان پیام

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha